Hur går man upp i vikt

Det pratas mycket om hur man blir smal, hur man får en mer vältränad kropp, supermaten som gör dig smal och så vidare i alla tidningar. Vi matas dagligen och ständigt av kroppshets som faktiskt är ohälsosamt och som bidrar till en skev självbild. Däremot så pratas det nästan aldrig om hur man går upp i vikt för personer som faktiskt gör allt för att gå upp i vikt. Detta kan bero på olika saker och att vara underviktig kan vara skadligt och då är det lätt för många att säga att “det är väl bara att äta mer” vilket inte alltid stämmer.

Allas metabolism och matsmältning samt förbränning skiljer sig åt, därför ska du som försöker gå upp i vikt läsa vidare för att få små tips och råd om hur du kan gå upp i vikt på ett hälsosamt sätt. Vi vill inte att organen skadas genom att endast äta en massa onyttiga saker som man förknippar med viktuppgång. Det behöver inte heller betyda att man är underviktig utan att man kanske bara vill lägga på sig några kilon, det enda man ska tänka på är att det ska ske så naturligt och hälsosamt som möjligt.

Träna rätt

När man tänker “viktuppgång” tänker man troligtvis oftast på att äta så mycket som möjligt och inte röra på sig lika mycket. Faktum är att det alltid är bra och hälsosamt att träna, du ska bara lära dig at träna rätt. Du gör av med en stor mängd energi när du tränar vilket leder till att du behöver fylla på med bränsle i form av mat och hungerkänslor brukar ökas när du tränar vilket är mycket bra för dig som vill gå upp i vikt. Du behöver då addera en extra måltid där pasta och gröt innan träningen är bra föda för att du ska orka.

Tänk på att inte köra för mycket konditionsträning utan träna mer för att bygga muskler, ett exempel är att inte göra så mycket löpning och istället jobba med lätta vikter eller din egen kroppsvikt för att utföra övningar.

Vad ska man äta

Börja med att alltid äta en stadig frukost för att sätta igång hela matsmältningssystemet. Exempel på bra frukostar som innehåller nyttiga fetter är:

  • Äggmacka
  • Yoghurt och müsli med frukt, nötter och bär i
  • Grov macka med avokado eller annat pålägg på
  • Fruktsallad

Regelbundna måltider

Skapa en regelbunden måltidsordning, det vill säga sätt tider för när du ska äta och försök planera inför nästa dag för att underlätta. Det är lätt att blodsockret åker bergodalbana när du äter oregelbundet och hungern förändras. Sätt tider för när du ska äta och håll dig till dem tiderna för att hålla en jämn blodsockernivå, ställ in alarm på mobilen för att verkligen vara säker på att du kommer ihåg när du ska äta. Här kommer ett exempel på hur dina dagar kan se ut:

  1. Frukost 08:00
  2. Mellanmål 10:30
  3. Lunch 13:00
  4. Mellanmål 16:00
  5. Middag 18:30
  6. Kvällsmål 20:30

På så sätt håller du magen i schack och du kommer bli hungrig vid samma tidpunkter så småningom och komma ihåg att äta under de tiderna. Detta är så klart bara ett exempel och det går ju att vrida och vända på dessa tider som man vill, men ha detta tidsspann i bakhuvudet.

Få i dig kalorier via dryck

Det finns ett sätt att “lura” din kropp och dess aptitregleringssystem, detta gör du genom att dricka en del av kalorierna som du behöver få i dig. Vissa har kanske svårt att bli hungriga och saknar aptit vilket kan vara ett problem när man ska få i sig mat som man behöver tugga. Därför kan det vara enklare att få i sig dryck då det mättar och känns lättare. Du kan bland annat dricka ett glas fet mjölk, dricka en proteinshake efter en måltid eller varför inte mixa en smoothie fullproppad med goda grejer och dricka till din måltid.

Vad än ditt motiv är med att öka i vikt så se till att alltid prata med en läkare eller dietist för att verkligen få en hjälp som du behöver, och gör det på ett hälsosamt vis! Lycka till!