Hur man betalar en faktura

hur man betalar en fakturaAtt veta hur man betalar en faktura kan te sig som en knepig uppgift om man aldrig har gjort det förut. Det är en massa uppgifter på fakturorna och termer som man skall förstå innebörden av. Men faktum är att det inte behöver vara så svårt. Genom att följa den här enkla guiden om hur betalar man en faktura blir de betalade utan några problem.

Det finns olika sätt att betala fakturor på. Idag är det vanligast att man utför denna uppgift via sin internetbank men det går naturligtvis även bra att göra det på ett bankkontor eller via bankernas brevbaserade girotjänst.

Oavsett vilket sätt man använder sig av går det till på ungefär samma sätt Dessutom är det samma uppgifter som skall uppges för att betalningen skall kunna genomföras på rätt sätt.

Hur betalar man en faktura via internetbank?

  1. Välj bankkonto. Först och främst måste du välja vilket bankkonto som pengarna som betalar fakturan skall tas ifrån.
  2. Ange mottagarens kontouppgifter. Sedan måste man även ange det konto dit pengarna skall föras över. Detta står på den faktura du fått. Hittar du inte uppgifterna på fakturan måste du kontakta företaget för att ta reda på uppgifterna. Här är det vanligast att det är ett post- eller bankgironummer det handlar om, speciellt om det rör sig om större företag. Dessa består alltid av sju eller åtta siffror i olika grupper. Är det en mindre rörelse som är mottagare av betalningen kan betalningen ibland gå till ett vanligt bankkonto.
  3. Ange OCR-nummer. För att betalningen skall kunna spåras och identifieras så anger man ett så kallat OCR-nummer. Detta är ett flersiffrigt nummer som innehåller uppgifter om vem betalningen kommer ifrån och vilken faktura det avser. På så sätt kan betalningsmottagaren se till att dina pengar används för att betala din faktura och inte någon annans. Även denna uppgift ska finnas på fakturan.
  4. Om inget OCR-nummer finns – identifiera dig på annat sätt. På vissa fakturor använder man sig inte av OCR-nummer. I sådana fall gäller det istället att identifiera sig på andra sätt. Det brukar handla om att ange kundnummer, fakturanummer, eller i vissa fall till och med skriva in ett meddelande där man identifierar sig med namn eller andra personuppgifter. Vilket alternativ som gäller brukar vara tydligt utskrivet på fakturan.
  5. Ange belopp och betalningsdatum. Innan man skickar iväg sin betalning är det ytterligare några små uppgifter som skall anges. Naturligtvis måste man ange hur stort belopp som skall betalas men viktigt är också att man väljer vilket datum som betalningen skall göras. På så sätt vet man exakt vilket datum som pengarna dras från kontot samt att betalningen kommer fram till mottagaren i tid så att man slipper extra avgifter i form av påminnelser och förseningsavgifter.
  6. Godkänn betalningen. För du ska kunna genomföra betalningen behöver du godkänna uppdraget. Hur detta fungerar varierar beroende på vilken bank du har; i de flesta fall måste du uppge en kod som bara du kan ha tillgång till. Detta är för att säkerställa att ingen obehörig försöker göra utbetalningar från ditt konto. Följ helt enkelt instruktionerna från din bank.

Såhär betalar man en faktura via internetbank! Använder du swish? I så fall kan denna appen i vissa falla användas för att betala fakturor på ett väldigt snabbt och smidigt sätt.