Hur man deffar

deffa

Deffa är en förkortning av ordet definiera och det är också detta man gör – definierar sina muskler. Att deffa innebär helt enkelt att man tappar fett utan att gå ner i muskelmassa. Detta gör man för att musklerna skall bli mer framträdande. Ofta görs det inför speciella tillfällen så som tävlingar i bodybuilding eller fotograferingar. Men det kan också vara så att man bara vill se extra bra ut av olika anledningar och därför använder sig av denna metod. Processen sker ofta under en kortare tid, mellan 2-4 månader, och är mycket intensiv.

Vad innebär att deffa?

När man deffar ligger man på ett konstant kaloriunderskott för att andelen kroppsfett skall minska. Man vill dock inte att muskelmassan skall minska, trots underskottet. För att lyckas krävs det därför att man både äter och tränar rätt.

Så deffar du

  1. Ät färre kalorier än du förbrukar. Det viktigaste för att lyckas med deffen är kosten. Man bör ligga på ett kaloriunderskott på ca 500 kalorier. Är underskottet mindre kommer man inte att bli av med fettet och är det större kan vissa värden i kroppen förändras. Resultatet av detta kan bli att man istället börjar förlora muskelmassa, vilket är precis det motsatta mot vad man vill. Dessutom skall man ju kunna fungera i vardagen under denna tid och måste få i sig tillräckligt för att orka leva och träna.

 

  1. Styrketräna. Samtidigt som man äter rätt så måste man också träna på rätt sätt. Det brukar rekommenderas att man främst tränar styrketräning när man deffar. Detta för att undvika förlust av muskelmassa. Det som man också bör tänka på är att minska frekvensen på träningen. Man kan lyfta tungt men välja att minska antalet repetitioner eller träningstillfällen. Kroppen kan nämligen få lite sämre återhämtningsförmåga under en deff.

Andra faktorer som påverkar processen

Utöver detta så finns det andra faktorer som även de påverkar framgången med din deff. En sak som är viktigt, precis som när man inte deffar, är att man får ordentligt med sömn. Det är avgörande att få tillräckligt mycket, och bra, sömn under det att deffen pågår. Försök också att i största möjliga mån att undvika stress. Stress är aldrig något bra men just under en deff kan det vara ödesdigert. Hos de flesta människor så påverkas aptiten vid stress. Så vare sig aptiten går upp eller ner så betyder det att det blir svårare att lyckas nå sina mål. Det blir ytterligare en sak att kämpa emot under deff-perioden.