Hur gör man bokslut

Så gör du ett bokslut – steg för steg

Bokslutet är ett mindre format av årsredovisningen som består av balans- och resultaträkning. Det ska redovisas i slutet av räkenskapsåret, och det gäller alla företag som bedriver en näringsverksamhet. Det finns omfattande bokslut, men även mindre varianter. En enskild firma behöver till exempel bara ett förenklat bokslut. Ett aktiebolag behöver däremot ha en fullständig årsredovisning med förvaltningsberättelse, noter och revisionsberättelse. En ekonomisk förening har också krav på årsredovisning, dessa krav är dock inte lika omfattande som för ett aktiebolag. Om en enskild firma överstiger tre miljoner kronor behöver även den redovisa ett mer omfattande bokslut.

Ta hjälp av en revisor?

Hur gör man bokslut då? Först bör du ta reda på om du vill anlita en revisionsbyrå eller om du själv ska redovisa bokslutet. Fördelen med att låta en revisor göra jobbet är att du lugnt kan fokusera på andra uppgiften, men naturligtvis kostar det att anlita en revisor. Det går också att rådfråga en revisionsbyrå och nyttja deras tjänster delvis.

Hur gör man bokslut

Utmaningen att framställa ett bokslut varierar beroende på företagets storlek samt volymen på bokföringen, men grunden är densamma. Nedan visar vi steg för steg hur du enkelt gör ett bokslut.

  1. Kostnader och fakturor: Se till att betala alla kostnader, samt få betalt av de du fakturerar.
  2. Bokföring: Nu kan du bokföra alla affärshändelser, detta inkluderar betalningar, fakturering, lån och placeringar.
  3. Kontrollera din balansräkning: Med hjälp av balansräkningen är det enkelt att stämma av alla konton mot bankutdrag, kassa och skattekontot. Skulder från leverantörer och kundfodringar är poster som ska motsvara det du redan har bokfört men inte betalat.
  4. Momsavstämning: Detta gör du om ditt företag är registrerat för moms.
  5. Avskrivningar: Avskrivning är samma sak som värdeminskning och hjälper dig att fördela värde på anläggningstillgångar över tid. I sådana fall har du belopp efter kontoklass 10, 11 eller 12 och behöver göra avskrivning efter varornas livslängd, som oftast varierar mellan fem till 33 år.
  6. Förutbetalda kostnader: Det är kostnader som du redan bokfört, men som gäller kommande året. Med hjälp av debiteringen på ett tillgångskonto kan du ändå göra ett bokslut och sedan ändra det till rätt konto nästa år
  7. Upplupna kostnader: Kostnader som du förbrukat i år, men som du ännu inte bokfört. Dessa bokför du på skuldsidan i balansräkningen på ett särskilt konto i grupp 29. Nästa period vänder du verifikationen och bokför fakturan, kostnaden, som vanligt.
  8. Förutbetalda intäkter: Här gäller nästan samma sak som för upplupna kostnader. Du ska debitera ditt intäktskonto samt kreditera konto ditt skuldkonto. Detta för att sammanställa intäkter som gäller nästa år, men som redan är betalda.
  9. Upplupna intäkter: Detta är intäkter som faktiskt gäller i år, men som du får betalt för året som kommer. Genom att kreditera ditt inkomstkonto och sedan debitera ditt skuldkonto får du även ihop upplupna intäkter i bokslutet.

Bokslutsdispositioner

En bokslutsdisposition är en handling du gör för att minska skatten. Den gör att du kan betala skatt i ett senare tillfälle. Ett exempel på bokslutsdisposition är att avsätta en del till en periodiseringsfond. På så vis kan du jämna ut skatten över ett antal år men max sex år.

Bokslut är en väldigt viktig del i ett företag och kräver noggrannhet och tålamod, men går absolut att ordna på egen hand.