Hur skaffar man OCR-nummer

Om du någon gång har betalat en räkning har du säkert hört talas om OCR-nummer. Men hur skaffar man OCR-nummer och när behöver man det? Det är två frågor som vi kommer besvara i denna text. Enkelt förklarat så används det för att identifiera en betalning till mottagaren. För ett företag är det ett smidigt sätt att särskilja inkommande betalningar.

Vad används OCR numret till?

Ett OCR-nummer används vid olika typer av överföringar. Det talar om vem som har skickat pengarna och vad de avser. Det kan till exempel handla om en räkning eller någon annan typ av betalning. Ett OCR-nummer gör det också möjligt för dig som är mottagare att registrera betalningen automatiskt. Annars måste du hantera den manuellt vilket kostar betydligt mer.

Så här ser ett OCR nummer ut

Det är lätt att känna igen ett OCR-nummer eftersom det enbart består av siffror. Däremot kan längden skilja sig åt beroende på vem som ligger bakom numret. Det innehåller alltid något som kopplas ihop med en viss kund, ett kundnummer med andra ord. Vissa siffror kan även kopplats till ditt aktuella fakturanummer. Därför är det alltid en eller två kontrollsiffror i slutet.

Avtal med din bank

När du utfärdar en faktura har du möjlighet att skapa ett unikt OCR-nummer som mottagaren sedan fyller i vid betalning. Exakt hur det fungerar är mellan dig och banken. Om du driver ett företag som skickar ut tusentals räkningar varje månad kan du få automatiska OCR-nummer genom ett avtal med din bank. Det enklaste är att höra av dig till dem direkt.

Avtal med Bankgirot eller Plusgirot (Nordea)

Alla näringsidkare hos Nordea har möjlighet att ansöka om ett avtal med bankgiro eller plusgiro. Det är enkelt förklarat ett speciellt bankkonto för näringsidkare där du kan sköta in- och utbetalningar. Har du ett sådant konto kan även ha OCR-nummer som är kopplade till dem. Om det låter som något som passar dig kan du alltid kontakta Nordea direkt.

Välj med eller utan OCR-krav

På de flesta fakturor är OCR-nummer ett krav. Om mottagaren försöker betala sin räkning utan att fylla i detta kommer denne att få upp ett felmeddelande. Det finns dock visa fakturor där du har möjligheten att fylla i ett meddelande istället för ett OCR-nummer men dessa är ganska sällsynta. Idag går det oftast att scanna in OCR-numret direkt med din telefon.

Faktureringsprogram med OCR nummer

Har du ett större företag kan du använda dig av ett så kallat faktureringsprogram om du vill ta betalt på ett snabbt och smidigt sätt. Genom att välja ett sådant program sköts det mesta automatiskt och du kan fokusera på annat i ditt företag. Dessa företag brukar även sköta eventuella påminnelser vilket många tycker är ett stort plus i kanten.

När du anlitar ett sådant företag skickar de ut fakturor till dina kunder vilka inkluderar ett OCR-nummer. Dina kunder kan enkelt fylla i sin faktura direkt via internetbanken och identifiera sig med sitt OCR-nummer. Det är det enklaste sättet för dig att hålla reda på dina fakturor och det kan varmt rekommenderas. Särskilt till dig som har ett större företag.