Hur mediterar man

Vi lever i en otroligt stressad värld där allt är tillgängligt för alla och alltid. Sociala medier och den digitala utvecklingen har fått vår befolkning att bli mer och mer stressade och antalet depressioner ökar kraftigt och det är en stor skara som går in i väggen på grund av stress. Meditation, egentid och mindfullness är viktigare än någonsin, det kan kännas lite knepigt till en början och det kan vara svårt att slappna av till fullo då tankarna oftast vandrar iväg. Därför kommer här en liten påminnelse för dig som kanske är stressad att försöka ta några minuter om dagen som du endast spenderar med dig själv och dina tankar och ditt sinne.

Meditation är vägen till en mer harmonisk vardag

Meditation har funnits i urminnes tider och när man väl mediterar så går man in i ett tillstånd där fullständig avslappning råder. Tanken är att all stress och all oro ska försvinna och det ska vara en avslappning för inte bara din kropp utan även för din själ som sedan ger dig ett slags lugn som kan sitta kvar i flera timmar efteråt. Det kan vara svårt till en början, men när man väl finner rytmen och det som fungerar för en själv så är det helt magiskt.

Hur går man till väga

  • Du ska börja med att hitta ett ställe som för dig känns harmoniskt och lugnt. Du ska inte kunna bli avbruten eller störd på detta ställe och du väljer själv när meditationen ska ske, morgon, lunch, kväll, natt – du bestämmer helt själv!
  • Ställ larm på mobilen om du vill det för att bestämma hur många minuter du vill meditera, känns detta stressande så skippar du det.
  • Se till att stänga av alla störningsmoment så som dator och mobil och tänd ljus eller rökelser för bättre effekt och för att verkligen komma in i rätt känsla.
  • Välj bekväma kläder som du kan sitta i utan att det klämmer eller tar emot någonstans
  • Sätt dig med rak rygg och vissa väljer att kolla när dem mediterar och vissa väljer att blunda vilket är ett val man själv får göra. Du kan välja att sitta på golvet, på en matta, i sängen eller på en stol, det ska kännas bekvämt så att ingenting kan störa dig.
  • Fokusera på dina andetag och försök att låta de tankar som kommer upp passera utan att bli arg på dig själv för att du tänker dem tankarna. En del använder sig av räkning, det vill säga att de räknar sina andetag och när en tanke som stör dig dyker upp så börjar du bara om på 1 igen och återtar andningen.
  • Slappna av och gå igenom varenda liten del av din kropp och känn dig närvarande samtidigt som du slappnar av i den muskeln som du tänker på.
  • När du ska avrunda din meditation så ska du ta några riktigt djupa andetag, in och ut, och öppnar sedan ögonen försiktigt (om du valt att blunda under meditationen)

Meditationsövningar du kan testa

De må låta lätt att bara sitta rakt upp och ner och slappna av, men faktum är att många är alldeles för stressade för att kunna utföra detta fullt ut. Det finns en hel del meditiationsövningar att hitta på nätet som kan vara bra för dig som vill komma igång med att meditera. Ett exempel är att tänka tyst för sig själv att du sitter i ett rum som har två dörrar, den ena dörren leder till dina minnen och ditt förflutna. Du ska sedan i dina tankar stänga den dörren och öppna den andra dörren som leder till framtiden och dina drömmar. Du ska sedan stänga den dörren och bara vara i nuet, vila i nuet och vara där du är just nu och hitta ett inre lugn.

Gör denna övning och leta runt på nätet efter olika övningar för att verkligen hitta det inre lugnet. När du väl börjat meditera och fått in det i din vardag så kommer det kännas som en naturlig del av ditt liv och även en livsviktig sådan. Lycka till!